Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Monday, February 07, 2011

အီဂ်စ္ရဲ႔ ယေန ့ စဖင့္ရုပ္ႀကီးမ်ား

အာဖရိက တိုက္ရဲ ့ နာမည္ေက်ာ္ ႏိုင္းလ္ျမစ္ႀကီး စီးဆင္းရာ   အီဂ်စ္ႏိုုင္ငံဟာ ကမၻာ့ အ့ံခ်ည္းဖြယ္ အေဆာက္အဦးႀကီးမ်ားျဖစ္တဲ ့ ပီးရမစ္ သခ်ိဳင္းဂူမ်ားနဲ ့ စဖင့္ရုပ္ႀကီးမ်ား ေ၀ေ၀ဆာဆာတည္ရွိရာ အရပ္ေဒသ ျဖစ္ပါတယ္။
အီဂ်စ္လူမိိ်ဳးစစ္စစ္မ်ားဟာ ဘီစီ ၁၄၀၀ေလာက့္မွာ ကတည္းက   အီဂ်စ္ႏိုင္ငံကိုတည္တန္ ့ေအာင္  ထိမ္းသိမ္းမထားႏိုင္ခဲ ့ၾကပါဘူး။ အီဂ်စ္ဘုရင္ မာယာရွင္လို ့ ကမၻာမွာ ေက်ာ္ၾကားခဲ ့သူ ကလီယိုပါထရာ ဘုရင္မဟာလဲ တကယ္ေတာ့ အီဂ်စ္လူမိ်ဳးမဟုတ္ဘဲ ေခါမ ၊ သို ့မဟုတ္ ဂရိ ( မက္ဆီဒိုးနီးယဲန္ )လူမိ်ဳးလို ့သမိုင္းက ဆိုပါတယ္။

ပါရွန္လူမိ်ဳး ေအာခ်ပ္စ္ က အီဂ်စ္လူမ်ိဳးမ်ားကို ေမာင္းထုတ္ျပစ္ခဲ ့ၿပီး တခါ မက္ဆီဒိုးနီယဲန္တို ့က တိုက္ခိုက္ ႏွင္ထုတ္တာေၾကာင့္ ပါရွန္ေတြ ထြက္သြားၾကရတယ္ ။ မက္ဆီဒိုးနီယဲန္မ်ားအီဂ်စ္ကို ႏွစ္ေပါင္း၃၀၀ေက်ာ္ အုပ္စိုးခဲ ့ရာမွာ ဘုရင္ တိုလီမီနီယပ္စ္ ရဲ ့ သမီးေတာ္ ကလီယိုပါထရာမင္းသမီး နဲ ့ သားေတာ္  ေတာလီမီ မင္းသားတို ့ဟာလဲ အပါအ၀င္ ျဖစ္တယ္။  ဒီ့ေနာက္ေရာမက သိမ္းပါတယ္ ။ပါရွန္ဓါးျပလူဆိုးမ်ား မၾကာခဏ ၀င္ေရာက္က်ဴးေက်ာ္ ဖ်က္ဆီးၾကပါတယ္ ။ေရာမနဲ ့ေခါမတို ့ လက္ေအာက္ကေန  ေရာမေခတ္ကုန္ခ်ိန္ေရာက္တဲ ့အခါ  အာရပ္ေတြက တစခန္းထ သိမ္းပိုက္လိုက္တာ ခုထိပါဘဲ ။ ယေန ့ အီဂ်စ္ဟာ ကမၻာမွာ အႀကီးဆုံးအာရပ္ႏိုင္ငံ တခု ျဖစ္ေနတယ္။       
အီဂ်စ္ ဟာ လ်ိဳ ့၀ွက္ သိပ္သည္းၿပီး နက္ရွဳိင္းတဲ ့ ေရွးေဟာင္း အတတ္ပညာရပ္ေတြ သိုမွီးရာလဲ ျဖစ္တယ္။ အိုင္းဆစ္စ္ နတ္သမီးကို  အေလးထားပူေဇာ္ေလ့ရွိတယ္ ။ နတ္ကြန္းနတ္နန္းမ်ားလဲ  ႀကီးက်ယ္ ခန္းနားစြာ ေဆာက္လုပ္ထားရွိၾကတယ္။
အီဂ်စ္ဘုရင္မ်ား ဟာ သူတို ့ ကြယ္လြန္ရင္ရုပ္ကလပ္ကို  ျမဳပ္ႏွံ သျဂၤ ိဳလ္ဖို ့ဂူူသခ်ိဳင္းမ်ား အျဖစ္ 
သုံးေထာင့္ပံု ပီးရမစ္မ်ား ဂီဇာ (Giza)  အရပ္မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေလ့ရွိၾကတယ္။ အလားတူ ထူးဆန္းတဲ ့ လူေခါင္းနဲ ့ ျခေသၤ့ကိုယ္တြဲ စပ္ထားတဲ ့ ဧရာမ စဖင့္ရုပ္ႀကီးမ်ားကိုလဲ ထုလုပ္ေလ့ရွိႀကတယ္။ အီဂ်ွစ္ဘုရင္မ်ားဟာ သူတို ့ ကြယ္လြန္ရင္ လူ့ဘ၀ကို အမွန္ျပန္ေရာက္္မယ္ လို ့ တထစ္ခ် ယုံႀကည္တဲ ့အတြက္ မိမိပိုင္ ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ားနဲ ့ မိမိျမတ္ႏိုးရာရာမ်ားကို အတူ ယူသြားတတ္ၾကပါတယ္။  ရုပ္ကလပ္ကိုလဲ မပုပ္မသိုးေအာင္ ေဆးစီရင္တတ္ၾကတယ္။ အေလာင္းကို ပတ္တီးစီးရာမွာ ပတ္တီးအၾကား ေရႊ ေငြ လက္၀တ္ရတနာမ်ား ထည့္သိုျမဳပ္ႏွံ တတ္ၾကတယ္။          
 ႏွစ္ေပါင္း ၾကာလာတာနဲ ့အမွ် စဖင့္ရုပ္ေတြဟာ ထိမ္းသိမ္းမႈ အားနည္းတာေႀကာင့္ေသာ္၄င္း ၊ေလဒါဏ္ မိုးဒါဏ္ သဲမုန္တိုင္းမ်ားဒါဏ္ နဲ ့ ကိုင္ရိုျမိဳ ့လို ျမိဳ ့ျပ စက္ရံုမ်ားက လႊင့္ထုတ္တဲ ့ မီးခိုး ျမဴမွဳံ အေငြ ့အသက္ဒါဏ္ရာဒါဏ္ခ်က္မ်ားတို ့ေႀကာင့္ေသာ္၄င္း ယေန ့ အေတာ္ေလးပ်က္စီး ယိုယြင္းလာေနပါၿပီ။
ေနာင္အခါ စဖင့္မ်ားဟာ မူလ ေရွးေဟာင္းလက္ရာ အစစ္လို ခါးလ်ား တိုတိုတုတ္တုတ္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ခႏၼာကိုယ္ သြယ္လ်လာတာေၾကာင့္ ျပဳျပင္ေစခိုင္း ညႊန္ၾကားမႈမ်ား ရွိ မရွိ သံသယ ျဖစ္ခဲ ့ပါတယ္။
            
အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ ့အမွ်  စဖင့္ေတြဟာ သဲထဲမွာ နစ္ျမဳပ္လာခဲ ့ပါတယ္။ သံုးပိုင္းႏွစ္ပိုင္းေလာက္က သဲေတြ ဖုံးအုပ္ေနတာပါ။ဘီစီ ၁၄၁၇ခုႏွစ္မွာ နန္းတက္တဲ ့စတုတၳေျမာက္္ သူမို ့စ္ (Thutmose iv ) ဘုရင္ ဟာ သူတည္ေဆာက္ခဲ ့တဲ ့စဖင့္ႀကီးရဲ ့ ေရွ ့ေျခဖ၀ါးႏွစ္ခုအၾကားမွာ သူ့ ျဖစ္စဥ္ေတြကို ကမၹည္းေရးထိုး ေက်ာက္ထက္ အကၡရာ တင္ခဲ ့ရာမွာ  ပ်ိဳရြယ္စဥ္ မင္းသားငယ္ဘ၀နဲ ့  တေန ့သူဟာ ေတာကစားထြက္ခဲ ့ရင္း စဖင့္ႀကီးရဲ ့ အရိပ္ကို ခိုလွဳံ အိပ္စက္ငိုက္မ်ဥ္း ခဲ ့တယ္ တဲ့ ။  အိပ္မက္ထဲမွာ စဖင့္ႀကီးက သူ့ ့ခႏၵာကိုယ္ကို ဖုံးလႊမ္း ပိတ္ဆို ့ထားတဲ ့ သဲေတြ   အျမန္ဆုံး ဖယ္ရွား
ေဖၚထုတ္ေပးႏိုင္ရင္  အီဂ်စ္ထီးနန္းကိုလဲ  ခ်က္ျခင္း သရဖူေဆာင္း အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ေအာင္ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ုခ်ီးျမွင့္ေပးမယ္လို ့ ကမ္းလွမ္းပါသတဲ ့။ သူဟာ စဖင့္ႀကီးအိပ္မက္ေပး ေစခိုင္းခ်က္ကို  သေဘာတူ လက္ခံခဲ ့တယ္လို ့ ေဖၚျပထားပါတယ္။
အခ်ိန္ေတြ ေခတ္ေတြ ကုန္ဆံုးေျပာင္းလြဲေနသမွ်  တေန ့ တျခား တန္ဘိုးျဖတ္လို ့မရ ႏိုင္တဲ ့ သမိုင္း၀င္ ေရွးေဟာင္း လက္ရာေတြပါ။ သဘာ၀ အရင္းအျမစ္ျဖစ္တဲ ့ ေက်ာက္တံုးေက်ာက္ခဲ ေတြနဲ ့ ခက္ရာ ခက္ဆစ္ တည္ေဆာက္္ထားပါတယ္။
အနည္းဆံုး သဲေတြ ဖုံးအုပ္ေနတဲ့ စဖင့္ႀကီးေတြဟာ ႏွစ္သုံးေလးရာထက္ မနည္းရွိေနတာ ေသခ်ာပါတယ္ ။၁၇၉၈ခုႏွစ္ မွာ ျပင္သစ္ဧကရာဇ္ “နပိုလီယန္ “စစ္ခ်ီတက္ရင္း  ဂီဇာ အရပ္ကို ေရာက္ခဲ ့စဥ္ စဖင့္ႀကီးေတြရဲ ့ လည္ဂုတ္အထိ သဲေတြဖံုးလႊမ္းေနေၾကာင္း ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခဲ ့ဖူးပါတယ္။ရာစုႏွစ္ ၄၀ေက်ာ္ကို လွမ္းျမင္ႏိုင္တဲ ့ ေနရာဟာ ေဟာဒီ ပီးရမစ္ႀကီးေတြရဲ ့ ထိပ္ဖ်ားပဲ လို ့လဲ  ဂီဇာစစ္ပြဲ မစတင္မီ သူ့ စစ္သားေတြကို ေျပာခဲ ့ပါတယ္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၁၆နဲ ့ ၁၈၁၇ ခုႏွစ္အတြင္း ..ကုန္သည္ “ဂ်ီႏိုဆီ ‘ႏွင့္ ‘ကာဗြီေဂလီယာ ‘ဆိုသူတို ့ဟာ အတူပါလာသူ ကုန္အဖြဲ ့သားမ်ား အင္အားနဲ ့ စဖင့္ႀကီးကို သဲတြင္းမွ ေဖၚထုတ္ကယ္တင္ဖို ့ ၾကိဳးစးခဲ ့ၾကဖူးေပမဲ ့ ရင္ညႊန္ ့ပိုငး္ေလာက္ပဲ  တူးေဖၚရရွိခဲ့ၿပီး သဲထုႀကီးက ထူထပ္သိပ္သည္းလြန္းလို ့ ဆက္လက္တူးေဖၚဖို ့ မႀကိဳးစားႏိုင္ပဲ အရွံုးေပး လက္ေလ်ာ့ခဲ ့ရတယ္လို ့ သိရပါတယ္။  ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈ ႒ာနမွ “ေအာ္ဂပ္စတီ မာရီတီ “နဲ ့ သူ့ အဖြဲ ့ဟာလဲ အလားတူ ႀကိဳးစားခဲ ့ၾကဖူးေပမဲ ့ျပီးျပတ္မႈ မရွိပဲ လုပ္ငန္းရပ္ဆိုင္းခဲ ့ရပါတယ္။
သူတို့ဟာ ခါဖရီ ဗဲလီေတာင္ႀကားဘုရားေက်ာင္းေလ့လာေရးကအျပန္ တခါ ထပ္လို ့ ရုပ္တုႀကီးရဲ ့ ေအာက္ေျခပတ္လည္တ၀ိုက္က သဲေတြကို ေျမာင္းေဖါက္ ဖယ္ရွားၾကတယ္လို ့ ဆိုပါတယ္။ ဒါလဲ အဆံုးစြန္ သန့္စင္မႈ မျပဳႏိုင္ခဲ ့ႀကပါဘူး။ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၈၅ခုႏွစ္မွာ အီဂ်စ္ေရွးေဟာင္းပစၥည္းထိန္းသိမ္းေရး ႒ာန မွ ညႊန္ၾကားေရးမႈး ဂက္စ္တြန္ မက္စ္ပီရို ႏွင့္အဖြဲ ့ဟာ စဖင့္ႀကီးကို သန္႔စင္မႈ ျပဳခဲ ့ၾကေပမဲ ့ ေစာေစာက ေျပာခဲ ့တဲ ့အဖြဲ ့မ်ားလိုပဲ သူတို ့ရဲ ့ လုပ္ငန္းကို ၿပီးေျမာက္ေအာင္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္းမရွိပဲ စြန္ ့လႊတ္ခဲ ့ၾကရျပန္တယ္။
၁၉၂၅ မွ ၁၉၃၆ခုႏွစ္အတြင္း ျပင္သစ္အင္ဂ်င္နီယာ “အမီလီ ဘရာဇီ” ႏွင့္ သူ ့အဖြဲ ့ကေတာ့  စဖင့္ံႀကီးကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ေလ့လာႀကည့္ရာမွာ ေပ်ာ့ည့ံတဲ ့ သဲေက်က္မ်ားနဲ ့တည္ေဆာက္ထားတဲ ့အတြက္  ဒီသဲထုႀကီးကပဲ စဖင့္ႀကီးလုံးပါး ပါး မသြားေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္ထားေၾကာင္း ေဖၚထုတ္ခဲ ့တယ္။
မွန္ပါတယ္ ။  စဖင့္ႀကီးေတြဟာ ဒီလို သဘာ၀အကာအကြယ္ ရေနတာေတာင္ လုံျခံဳ စိတ္ခ်ရမႈ မရွိပါဘူး။
ဘာ့ေၾကာင့္လဲ ဆိုရင္ ေလထု ညစ္ညမ္းစိုထိုင္းမွဳ ၊ လူတို ့၏ ေပါ့ေလ်ာ့မွဳ ၊ မီးခိုးျမဴမွဳန္မ်ား ဖုံးလႊမ္းအုပ္ဆိုင္းမွဳ ၊ႏွင့္ ရုပ္တု ထုဆစ္စဥ္က သုံးစြဲခဲ ့တဲ ့ ထုံးေက်ာက္ အရည္အေသြးည့ံဖ်င္းမွဳ ၊ စတာေတြက စဖင့္ႀကီးရဲ ့ေက်ာဘက္ ဆက္ေၾကာင္းတေလ်ာက္ အက္ေၾကာင္းရာမ်ား  ဗလပြ ေတြ ့ေနရပါဲပီ။  ရွည္လ်းတဲ ့ အက္ကြဲရာႀကီးတခုဟာ ရုပ္တုရဲ ့ တင္ပါးဆုံ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး ျဖစ္ေပၚေနပါတယ္။ ဒါကို ျပဳျပင္တဲ ့အေနနဲ ့ ဘိလပ္ေျမသံုး ဖို့ ့ထားတာလဲ ရွိပါတယ္။
သဲမုန္တိုင္းစတဲ ့ သဘာ၀ေဘးဒါဏ္ေတြရဲ ့ ဆိုး၀ါးျပင္းထန္လြန္းမွဳေၾကာင့္ စဖင့္ႀကီးရဲ ့ကိုယ္ခႏၼာဟာ တေရြ ့ေရြ ့ တိုက္စားခံေနရပါတယ္။ သဲမွဳံေတြက စဖင့္ႀကီးရဲ ့ မ်က္ႏွာျပင္တေလွ်ာက္ ပစ္ေပါက္ တိုက္ခြ်တ္ေဆးေၾကာသြားခဲ့တာမို ့ ေနပူ ေလပူ သဲကႏၱာရမွာ အရည္အေသြးညံ့ဖ်င္းတဲ ့ ထုံးေက်ာက္ေတြကိုေခ်မြပစ္သလို တိုက္စားသြားတာမို ့
မ်းစြားအရုပ္ဆိုး အက်ည္းတန္သြားခဲ ့ပါတယ္၊ စဖင့္ေတြပဲ မဟုတ္ပါဘူး။ အျခားရုပ္တုမ်ိဳးစုံလဲ ရွိေသးတာပါ။ သူတို ့အားလုံး  တစ တစ လုံးပါးပါးသြားခဲ ့ပါၿပီ။
 ဒါေပမဲ ့ ဒီကေန ့ ကမၻာမွာ ဒီရုပ္တုႀကီးေတြ ပီးရမစ္ႀကီးေတြရဲ ့ လ်ိဳ ့၀ွက္ခ်က္ေတြကို ေဖၚထုတ္ႏိုင္ဖို ့ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္စရာ မရွိပါဘူး။
 စတုတၳေျမာက္မင္းဆက္”ခါဖရီ “ဘုရင္ဟာ သူ ့ရဲ ့ ရုပ္တုကို ထုလုပ္ဖို ့ နဴဘင္းသဲကႏၱာ ( Nubian  deesert ) မွ  ေက်ာက္က်င္းတခုကေန သယ္ေဆာင္လာတဲ ့ တခုတည္းေသာ ေက်ာက္တံုးကို အသုံးျပဳေစခဲ ့တယ္။ ခါဖရီဘုရင္ဟာ  ဂီဇာအရပ္မွာ ပီရမစ္ ၃ခုကိုလဲ  ဒုတိယေျမာက္ တည္ေဆာက္ခဲ ့သူျဖစ္တယ္။သူ ့ရဲ ့ ပီးရမစ္ဟာ  ထူးျခားေျပာင္ေျမာက္တဲ ့လက္ရာနဲ ့ အခိုင္ခန္ ့ဆံုး အသပ္ယပ္ဆံုး လို ့ နာမည္ရပါတယ္။ ဘုရင္မင္းျမတ္ရဲ ့ ရုပ္တုမ်ားပါရွိၿပီး ခါဖရီ ဗြဲဲေလးေတာင္ၾကား ဘုရားေက်ာင္းရဲ ့ အထိမ္းအမွတ္ တခုလဲ ျဖစ္တယ္။
ႏွမ္းဖတ္ေက်ာက္တံုးႀကီးေတြနဲ ့တည္ေဆာက္ထားတာျဖစ္ၿပီး ပီးရမစ္ကို သြားရာ တာရိုးလမ္းမတေလွ်ာက္ စိမ္းစိုမွဳိင္းပ်တဲ ့ ျမက္ခင္းျပင္ကေလးနဲ ့ယေန ့တိုင္ တင့္တယ္ ေ၀ဆာလွပေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။  ၂၅၅၁ x ၂၅၂၈ ဘီ စီ မွာ နန္းတက္တဲ ့ စတုထၳေျမာက္မင္းဆက္မွ Khufu ဘုရင္မင္းျမတ္ဟာ  The Great pyramid of Giza အ့ံမခန္း တည္ေဆာက္ခဲ ့သူျဖစ္တယ္။ ကိုင္ရို ျမဴစီယမ္မွာ သူ့ ရုပ္တုငယ္တခုကို ျပသထားပါတယ္။
ဂီဇာ က  ခါဖရီပီးရမစ္ႀကီးရဲ ့ ေတာင္ဘက္ မွာ   The Great  Sphinx   နာမည္ရ ျခေသၤ့ကိုယ္နဲ ့ လူဦးေခါင္းတြဲစပ္ထုဆစ္ထားတဲ ့ သတၱ၀ါႀကီးတေကာင္ အထင္အရွားရွိပါတယ္။ သူဟာ အီဂ်စ္ျပည္ရဲ ့ ဧရာမ ေတာ္၀င္ ပန္းပုလက္ရာႀကီးပါ။အဖိုးအနဂၢ ထိုက္တန္လွတဲ ့ အီဂ်စ္သေကၤတ အထိမ္းအမွတ္တခုလဲ ျဖစ္ပါတယ္။
 သူ့ကို ဘယ္အခါႀကည့္ႀကည့္ ရိုးအီမသြားပဲ အၿမဲ သစ္လြင္ ေခတ္မီေနပါတယ္။ စာသင္သားမ်ား ၊ လကၤာဆရာမ်ား ၊ အႏုပညာရွင္မ်ား ၊ေလ့လာေရးသမားမ်ားနဲ ့ သူဟာ အၿမဲ မျပတ္ ထိေတြ ့ ဆက္ဆံ  ေနရတယ္။
စဖင့္ (Sphnix) ရဲ ့ အဓိပၼါယ္ကေတာ့ “လယ္မ်ိဳ ကို ညွစ္သူ” ျဖစ္တယ္ ။ ဂရိအမည္ျဖစ္ၿပီး ငွက္တေကာင္ရဲ ့ ေတာင္ပန္တစုံရယ္ ၊ ျခေသၤ့တေကာင္ရဲ ့ ခႏၼာကိုယ္ရယ္ ၊
မိန္မတေယာက္ရဲ ့ ဦးေခါင္းတလုံးရယ္ တြဲစပ္ထုဆစ္ထားတဲ ့ သတၱ၀ါကို ေခၚဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။ အီဂ်စ္မွာက  စဖင့္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္းတန္ဆာပလာေတြ ဆင္ယင္ထားတာ ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။God Amun နတ္ရုပ္နဲ ့ သိုးထီးတေကာင္ရဲ ့ ဦးေခါင္းတလုံး  တြဲစပ္ထုဆစ္ထားတာမ်ိဳးလဲ ရွိပါတယ္။
ခါဖရီ ဗြဲဲေလးေတာင္ၾကားးဘုရားေက်ာင္းအနီးက ဓရာမ စဖင့္ႀကီးဟာ ခါဖရီ ဘုရင္မင္းျမတ္ရဲ ့ မ်က္ႏွာနဲ ့ တပံုစံတည္း ထုဆစ္ထားတာမို ့ ထုဆစ္သူ ပညာရွင္ရဲ ့ အရည္အခ်င္းကို ခ်ီးၾကဴးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ ့လဲ ကူဖူးဘုရင္မင္းျမတ္ရဲ ့ မ်က္ႏွာေတာ္လို ့လဲ အျငင္းပြားမႈ ရွိေနတာပါ။
အီဂ်စ္လက္ရာေတြထဲမွာ A New Kingdom  Temple ႏွငိ့ Khafre’s Valley Temple တို ့ဟာ အထူး ေရပန္းစားတဲ့ လက္ရာမ်ားပါဘဲ ။ ဒီဘုရားေက်ာင္းက စဖင့္ႀကီး ၄ ေကာင္ဟာ တေကာင္ကို ၂၆ေပ ေက်ာ္ပါတယ္။ဘူမိေဗဒပညာရွင္မ်ားအလိုအရ ဒီရုပ္တု ေအာက္ေျခအထိုင္ ထုံးေက်က္ျပားကို ေထာင့္မွန္ စတုဂံ ေက်ာက္တုံးတခုတည္း သုံးၿပီး U  ပုံ ကတုတ္က်င္း နက္နက္တူးခါ ေအာက္ခံ block   တုံးကို ေျမခ်ခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္။ စဖင့္ႀကီးကို ထင္သာျမင္သာေအာင္ ကုန္းကမူ အျမင့္ မွာ ခန့္ညားထယ္၀ါစြာ သြန္းထုထားတာပါ။
လြန္ခဲ ့တဲ ့ ႏွစ္သန္းေပါင္း ၅၀  အာဖရိက Eocene အလယ္ေခတ္ က  အေရွ ့ေျမာက္ဘက္ ပင္လယ္ေရေအာက္ ၀ဲ ဖလုပ္ထဲက နစ္ျမဳပ္ကပ္ညိေနတဲ ့ အနယ္ အႏွစ္ အမွဳံေတြကို ဆယ္ယူစုေပါင္း သြန္းထုျပဳလုပ္ထားတာမ်ိဳး ျဖစ္ေၾကာင္း။ပညာရွင္မ်ားက  ေလ့လာသိရွိခဲ ့တယ္။ေရေပ်ာ္သတၱ၀ါမ်ား သက္ဇီ၀ိန္ခ်ဳပ္ျငိမ္း ေပ်က္ကြယ္သြားရာမွာ ၾကြင္းက်န္တဲ ့ ရုပ္ကလပ္ေတြက မာေက်ာတဲ ့ ေက်ာက္ခ်ပ္လႊာမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သြားပါတယ္။ အဲဒီလို ဇီ၀ရုပ္ၾကြင္းမွတဆင့္ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္းမ်ား ။ ရႊံ ့ႏြံမ်ားေျခာက္ေသြ ့မာေက်ာရာမွ ျဖစ္ေပၚလာတဲ ့ ေက်ာက္ခ်ပ္လႊာမ်ား ၊ သဲေသာင္ေရတိမ္မ်ိဳးမွာ ေပါက္ပြားတတ္တဲ ့ သႏၱာေက်ာက္တန္းေသာင္္ခုံမ်ား ဟာ အီဂ်စ္ပန္းပု ပညာရွင္မ်ားအဖို ့ အၾကိဳက္ေတြ ့ေစမဲ ့ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္းမ်ားပါဘဲ။  ထုံးေက်က္မ်ားနဲ ့သာမက ေက်ာက္ျဖဴသားနဲ ့ ထြင္းထုထားတာလဲ အမ်ားအျပားရွိေသးတာပါ။
စဖင့္ေတြရဲ ့ မ်က္ႏွာဟာ ထြန္းသစ္စ ရွင္ေနမင္းရဲ ့ ဂုဏ္သတၱိေတြနဲ ့ ျပည့္လွ်ံေနေၾကာင္း လကၤာဆရာမ်ားက ဖြဲ ့ႏဲြ ့ၾကေလ့ရွိတယ္။ ျခေသၤ့ ဆိုတာက အထူးေျပာဖို ့မလိုပါ။ ရဲရင့္ထက္ျမက္ျခင္း ။ပြင့္လင္းထြန္းေတာက္ျခင္း လို ့ အီဂ်စ္ေတြက အဓိပၼါယ္ ဖြင့္ဆို ယူဆခဲ ့တယ္။ ျခေသၤ့ရဲ ့ကိုယ္ေပၚက ေတာ္၀င္လူသားတေယာက္ရဲ ့ ဦးေခါင္းဟာ တန္ခိုးအာဏာ သက္ေရာက္ျခင္း ၊ ခြန္အားၾကီးျခင္း။ ညာဏ္ရည္ျမင့္မားျခင္းစတဲ ့ စြမ္းရည္မ်ားနဲ ့ ျပည့္၀သူ ဖာရိုး ဘုရင္ လို ့ ရည္ညႊန္းထားတာပါ။ ဒါဟာ  ေရွးႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္က အီဂ်စ္လူမ်ိဳးတို ့ရဲ ့ Icon    ကိုးကြယ္မွဳ ပံုစံ တမ်ိဳးပါဘဲ ။အီဂ်စ္ေခတ္ေဟာင္းႏိုင္ငံ တခုရဲ ့ ေရာင္ျပန္ဟပ္မွဳလဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။
ခု ကုန္းကမူေလးေပၚက ဧရာမ စဖင့္ႀကီးတေကာင္ကို လက္ ေတြ ့ၾကည့္ၾကရေအာင္။
စဖင့္ရဲ ့ က်ယ္ျပန့္တဲ ့မ်က္ႏွာျပင္ႀကီး တခုလုံးက စတုရန္းက်က် နဲ ့ ခန့္ညားတဲ့စတိုင္ ရွိတယ္လို ့ ေျပာရမွာပါ။ ေမးစိကလဲ က်ယ္ျပန္ ့ပါတယ္။ ေခါင္းေပၚက Nemes လို ့ ေခၚတဲ ့ ေခါင္းေဆာင္းတန္ဆာႀကီးက ေခါင္းထက္မွာ အလႊာအထပ္အထပ္
နဲ ့ေ၀ေ၀ဆာဆာ ျပန့္ ့ကား ျဖာက်ေနပါတယ္ ။ ဒါဟာ သူမတူ လွပတဲ ့ အီဂ်စ္ရဲ ့ ကိုယ္ပိုင္ စတိုင္တခုပါ။ နဖူးေပၚမွာေတာ့ ေဖရိုးဘုရင္တို ့ရဲ ့ ေတာ္၀င္ အမွတ္လကၡဏာ ျဖစ္တဲ ့ ပါးျပင္းေထာင္ေနတဲ ့ ေျမြေဟာက္တေကင္ရဲ ့ ပံုကို သဲထိတ္စဖြယ္ ထြင္းထုထားတာ ျမင္ရပါမယ္။
ဒီလို အီဂ်စ္ရဲ ့ အဖိုးတန္ ေရွးေဟာင္းသမိုင္း၀င္ အေဆာက္အဦးမ်ားကို ဒီ့ထက္ ပိုလို ့ ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္ လိုေနပါတယ္ ။ ခုဆိုရင္ ထိပ္တဲ ့တဲ ့က ေျမြေဟာက္ က က်ိဳးပဲ ့ေနတယ္ ။ ဦးေခါင္းထက္မွာ အေပါက္ႀကီးတခုက ေနရာယူထားတယ္။ ႏွာေခါင္းမွာလဲ ပ်က္စီးေနတယ္။ နားရြက္ႀကီးရဲ ့ ေအာက္ပိုင္းက ျပတ္ထြက္ေနပီ။ မ်က္လုံးေတြလဲ ေပါက္ထြက္ေနပီ။
“ ခါဖရီ “ ၊” မင္ေကာရား “ နဲ ့ အျခား ဖာရိုး ဘုရင္မ်ားရဲ ့ ရုပ္တုေတြဟာ တခ်ိဳးတည္း တပံုတည္း တူညီမွဳ ရွိ ေအာင္ ထုလုပ္ထားပါတယ္။
“မင္ေကာရား “ဆိုတာ ဖာရိုးဘုရင္တပါးပါဘဲ။ “ အီဂ်စ္ဘုရင္မ ကလီယိုပါထရာ” ဟာ ကိုိုယ္တိုင္ “ မင္ေကာရား “ ရဲ ့ ဂူသခ်ိဳင္းအတြင္းခ်ဥ္းနင္း ၀င္ေရာက္ၿပီး ရင္ဘတ္အတြင္း ျမဳပ္ႏွံ သိမ္းဆည္းထားတဲ ့  ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ိဳးစုံကို  ေဖါက္ထုတ္
 ခိုးယူခဲ ့ေၾကာင္း  ဒဂုန္ေရႊမွ်ားရဲ ့ အီဂ်စ္ဘုရင္ မာယာရွင္၀တၳဳမွာ ေရးဖြဲ ့ သီကံုးထားပါတယ္ ။ ေငြသားတက္ေတြနဲ ့ ေလွာ္ခတ္လာတဲ့ ရြက္ေလွေပၚမွာ ေရာမအာဏာပိုင္အဖြဲ ့၀င္ တဦးျဖစ္တဲ ့ ”  မတ္ခ္အန္တိုနီ” ကို အထူး ဧည့္သည္ေတာ္အျဖစ္ “ အက္ဖရို ဒိုက္“ နတ္သမီးးသ႑ာန္ ၀တ္စားဆင္ယင္ ဓည့္ခံရင္း  “ မင္ေကာရား “  ပိုင္  အဖိုးတန္ပုလဲ တလုံးကို အရက္နဲ ့ေဖ်ာ ေသာက္ျပ ခဲ ့ တယ္။” မင္ေကာရား “ ရဲ ့ရတနာမ်ားကို မတရား ခိုးယူ ျဖံဳးတီးသုံးစြဲ ခဲ့တဲ ့ ကလီယိုပါထရာ ဘုရင္မဟာ ေနာက္ဆံုးမွာ  “မင္ေကာရား “ ရဲ ့ က်ိန္စာ သင့္ၿပီး မိမိကိုယ္ကို မိမိစေတးျခင္းျဖင့္က်ဴးလြန္ခဲ ့တဲ ့ အျပစ္မ်ား  ေပးဆပ္ခဲ ့ရေၾကာင္း သမိုင္း ၊ ၀တၳဳ နဲ ့ ရုပ္ရွင္ေတြမွာ  ေဖၚျပခဲ ့ၾကၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။
အီဂ်စ္ရုပ္တုႀကီးေတြမွာ မုတ္ဆိတ္ေတြလဲ ပါတတ္ပါတယ္။ ျဗိတိသွ် ျပတိုက္နဲ ့ ကိုင္ရို ျပတိုက္ေတြမွာ ျပသထားတဲ ့ စဖင့္ရုပ္ေတြဟာ မူရင္းအတိုင္းမဟုတ္ဘူး မုတ္ဆိတ္ေတြကို ျပဳျပင္ထားတယ္လို ့ ေလ့လာသူ စာသင္သားမ်ားက ဆိုပါတယ္။ ဒါဟာ မလႊဲ မေရွာင္သာတဲ ့ ေခတ္သစ္ေခတ္ေဟာင္း ယဥ္ေက်းမွဳ ႏွစ္ခု ပူးေပါင္းတင္ဆက္ျခင္းလို ့တခ်ိဳ ့က ျမင္ပါတယ္။

အီဂ်ွစ္ေတြဟာ နတ္ဘုရားမ်ားနဲ ့မကင္းၾကပါဘူး။ အၿမဲ ပတ္သက္မွဳ ရွိေနတာမို ့  နတ္ဘုရားေတြရဲ ့
အေငြ ့အသက္ေတြက အီဂ်စ္ေတြကို ေတာ္ေတာ္ေလး လႊမ္းမိုးထားပါတယ္။ သခ်ိဳင္းဂူမ်ားအတြင္း လဲေလ်ာင္းအိပ္စက္ေနသူ ဖာရိုးဘုရင္မ်ားရဲ ့ ၀ိညာဥ္ ေတြဟာလဲ အီဂ်စ္ျပည္သူျပည္သားမ်ားရဲ ့ ေသြးေၾကာအတြင္း မျပတ္ ပူးကပ္ စိမ့္၀င္ တြယ္ညိ ေနမယ္ဆိုတာကေတာ့  မလႊဲေလာက္ဖူးလို ့ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။  }
                        ( ၂၀၁၁ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ လ အတြင္းက  VOA TV  မွာ   This  Amazing World ေခါင္းစဥ္နဲ ့ အီဂ်စ္ပီးရမစ္မ်ား ရုပ္တုမ်ား ထုတ္လႊင့္သြားတာ ျမင္ရပါတယ္ ။ အပ်က္အစီးပုံေတြ ျမင္ရတာ စိတ္မေကာင္းစရာပါဘဲ ။
အခ်ိဳ ့ကလဲ    အေကာင္းဘက္ကၾကည့္ၿပီး  မျပဳမျပင္ နဂိုမူလ အတိုင္း၊ အရွိ အရွိအတိုင္း  ထားျခင္းဟာ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ားရဲ ့ တန္ဘုိးကို  ပိုမို  ၾကီးျမင့္ လာေစတယ္ လို ့  ယူဆၾကေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ပါတယ္။) 

(ေမေမေရးထားတဲ့စာပါ၊ အီဂ်စ္အေၾကာင္းမို႔ စဖင့္ရုပ္တုႀကီးေတြအေၾကာင္းသိခ်င္တဲ့သူေတြအတြက္ တင္ေပးလိုက္ပါတယ္)
Florist
Source ;  internet
1st-Feb-2011

No comments: