သူ႔နာမည္ ခင္ေဇာ္လတ္။ အဖဦးသိန္းဟန္ ၊ အမိ ေဒၚသန္းသန္းတို႔က သူ႔ကို ၁၉၈၀မွာ ေမြးဖြားခဲ့တယ္။ ညီအစ္ကုိ ေမာင္ႏွမ ေျခာက္ေယာက္မွာ သူက အငယ္ဆံုး။ အစ္ကုိ ကလည္း စုိးစုိး(လပြတၱာ)ဆုိတဲ့အႏုပညာအမည္နဲ႔ ပန္းခ်ီေလာကမွာ ရွင္သန္ေနတဲ့သူ။ အခု အမွတ္ ၁၈၄။ /၈၄ (ေအ) ၊ သံလြင္လမ္း၊ ေရႊေတာင္ၾကား ၂ မွာသူေနတယ္။ အဲဒီမွာပဲ KZL gallery ဖြင့္ထားတယ္။ သူေျပာျပတဲ့ ပန္းခ်ီခင္ေဇာ္လတ္ရဲ႕ ေကာက္ေၾကာင္းတခ်ိဳ႕က ဒီလုိ…။
ငယ္ငယ္က ေက်ာင္းစာအုပ္ထဲ အရုပ္ေတြေလွ်ာက္ဆြဲလြန္းလို႔ ဆရာမဆူတာ ခဏခဏခံရတယ္။ ဆယ္တန္ုးမွာ အစ္ကုိ (ပန္းခ်ီစုိးစုိး) ကရန္ကုန္ေခၚၿပီး ေက်ာင္းထားေပးတယ္။ အဲဒီမွာ သူ႔ပန္းခ်ီကားေတြ ၾကည့္ခြင့္၊ တျခားပန္းခ်ီဆရာေတြရဲ႕ ပန္းခ်ီစာအုပ္ေတြ ဖတ္ခြင့္ရသလုိ ပန္းခ်ီကုိ ပုိစိတ္၀င္စားခဲ့တယ္။ ဆယ္တန္းမေအာင္မခ်င္း ပန္းခ်ီမဆြဲရဘူးလုိ႔ အစ္ကုိကအမိန္႔ထုတ္ ထားလုိ႔ စုတ္တံကိုင္ခြင့္မရခဲ့ဘူး။ ဆယ္တန္းေျဖၿပီးတာနဲ႔ စုတ္တံကုိေျပးကုိင္ေတာ့တာပဲ။ ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး ယဥ္ေက်းမႈတကၠသုိလ္ တက္ခဲ့တယ္။ ၂၀၀၂မွာေက်ာင္းဆင္းတယ္။ အစ္ကုိ႔ဆီက ပညာအမ်ားႀကီးရခဲ့တယ္ တကၠသိုလ္တက္ေတာ့ အေျခခံက်က် ေလ့လာခြင့္ ရၿပီး ျပပြဲ ၂ပြဲလည္း သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔အတူ လုပ္ျဖစ္တယ္။ ပန္းခ်ီဆရာျဖစ္ခ်င္စိတ္ကလည္း တကၠသုိလ္တက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ပုိၿပီးျပင္းထန္ လာတယ္။ အစ္ကုိက ေရွ႕ကရွိေနေတာ့ အခက္အခဲအႀကီးစားေတြမၾကံဳရဘူး။ စူးစူးစုိက္စုိက္နဲ႔ ဒါကုိပဲ လုပ္ေနရတာကို ေက်နပ္ေနတာ။ ေအာင္ျမင္တာမေအာင္ျမင္တာလည္း မသိဘူး။
ကုိယ္လုပ္တဲ့ပန္းခ်ီဟန္မွမဟုတ္ဘူး၊ တျခားသူေတြရဲ႕လက္ရာေတြလည္း ႀကိဳက္တာပဲ။ abstract တုိ႔ surrealismတို႔၊ performance ,installation တုိ႔လည္းအားေပးတယ္။ ဦစိန္ျမင့္(ေရႊခ်ည္ထုိး)ကားေတြလည္း ႀကိဳက္တယ္။ ေလာေလာဆယ္ အေမရိကန္ပန္းခ်ီပညာရွင္ Jeff Koons ရဲ႕ေခတ္ၿပိဳင္အႏုပညာဖန္တီးမႈလက္ရာေတြကို ႀကိဳက္ေနတယ္။ နည္းစနစ္အတိအက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ပန္းခ်ီကားမွာ ေတြ႔ရမွာမဟုတ္ဘူး။ medium အားလံုးႀကိဳက္ေပမဲ့ အသံုးမ်ားတာေတာ့ acrylic ပဲ။ subject လည္း အေသဆုပ္ကုိင္ထားတာ ကၽြန္ေတ့ာမွာမရွိဘူး။ subject တစ္ခုဖန္တီးၿပီး ေနာက္တစ္ခု ဖန္တီးခ်င္စိတ္ေပၚရင္ ထပ္လုပ္လုိက္တာပါပဲ။
ပန္းခ်ီခင္ေဇာ္လတ္ရဲ႕ ေကာက္ေၾကာင္းတခ်ိဳ႕ရုပ္လံုးေပၚလာၿပီးေနာက္ ၂၁ ေမကေန ၂၂ ဇြန္လအထိ ျပသ ေဟာင္ေကာင္က Asia Fine Art Galleyမွာ ျပသခဲ့တဲ့ သူ႔ရဲ႕ တစ္ကုိယ္ေတာ္ျပပြဲအေၾကာင္း၊ ေဟာင္ေကာင္က ျပပြဲၾကည့္ပရိသတ္ေတြနဲ႔ ျမန္မာပရိသတ္ေတြ စိတ္၀င္စားမႈအေၾကာင္း သိခ်င္ေသးတယ္။
ဒီျပပြဲမွာ ကၽြန္ေတာ္ ပန္းခ်ီ ၁၂ကားျပတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ new serie လမ္းေပၚကေလးေတြရဲ႕ပံုေတြပါ။ သူတုိ႔ဘ၀ေတြကုိ ပံုေဖာ္ထားတာ။ ျပပြဲလာပရိသတ္ကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာၾကတယ္။ အရင္ကားေတြထက္ ပိုေကာင္းတယ္ေျပာသလုိ အရင္ကားေတြပဲ ဆက္ေရးေစခ်င္သူလည္းရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕feedback ေတြကုိ စိတ္၀င္စားေလ့မရွိဘူး။ ေကာင္းတယ္ေျပာလုိ႔လည္း ထူးၿပီးမ၀မ္းသာမိဘူး၊ မေကာင္းဘူးေျပာလည္း စိတ္မေကာင္းမျဖစ္မိဘူး။ ကုိယ္ႀကိဳက္တာ ကိုယ္လုပ္တာပဲကုိး။ စိတ္၀င္စားမႈပံုစံမွာေတာ့ ဒီမွာနဲ႔ ျမန္မာျပည္မွာနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ကြာတယ္ဗ်။ ဒီမွာက ျပည္သူလူထုအားလံုးက ပန္းခ်ီျပပြဲေတြကုိ တကူးတကန္႔အခ်ိန္ေပးၿပီး ၾကည့္ရေကာင္းမွန္းသိတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာက ျပပြဲတစ္ပြဲျပၿပီဆုိရင္ ခံစားၾကည့္ရႈဖုိ႔ဦးတည္လာသူ ပန္းခ်ီပရိသတ္ရွိတယ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ မထင္ပါဘူး။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပန္းခ်ီဆရာေတြနဲ႔ ပန္းခ်ီကား၀ယ္ယူစုေဆာင္းသူေတြ ၿပီးေတာ့ သတင္းမီဒီယာသမားေတြ ဒီေလာက္ပဲ လာၾကည့္ေလ့ ရွိတယ္။ ဒီမွာက ပန္းခ်ီသမားေတြကလညး္ ႀကိဳက္တဲ့ပံုစံ ႀကိဳက္သလုိေရး၊ ဖန္တီးသမွ် ၾကည့္ရႈအားေပးမယ့္သူ ပရိသတ္ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ဘုရားေက်ာင္းကန္၊ ဘုန္းႀကီး၊ သီလရွင္၊ ရႈခင္းလွလွ ဒါမ်ိဳးေတြေရးမွ ပန္းခ်ီကားျဖစ္တယ္ လုိ႔ လူအမ်ားက လက္ခံေနၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆုိ ျမန္မာျပည္က ပန္းခ်ီကုိ pagoda art လုိ႔ေတာင္ ေခၚေနၾကတယ္။
၂၀၁၂ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂ရက္ေန႔က စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့KZL galleryမွာ သူနဲ႔ခင္မင္ရင္းႏွီးတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာေတြရဲ႕ ကားေတြပံုမွန္ခင္းက်င္းျပသ ထားတယ္။ တစ္ႏွစ္မွာ ျပပြဲ ၄-၅ပြဲ ျပတယ္။ သူ႔ရဲ႕ KZL gallery အပါအ၀င္ ျမန္မာျပည္ ျပခန္းေတြဟာ စီးပြားေရးသိပ္မတြက္ဘဲ ပန္းခ်ီကားေရာင္းရတဲ့အေပၚမွာ ၂၀%ယူၿပီး လည္ပတ္ေနၾကရတယ္၊ အက်ိဳးအျမတ္ထက္ သူငယ္ခ်င္းပန္းခ်ီဆရာေတြ ပံုမွန္ဆက္လုပ္ႏုိင္ေအာင္ ရည္ရြယ္တယ္၊ တစ္ခါတစ္ခါ လုိအပ္တဲ့ေနရာေတြလွဴဒါန္းရေအာင္ Fund Raising Show ေတြ လုပ္ၾကတယ္လုိ႔ သူေျပာျပတယ္။ မ်ိဳးဆက္သစ္ပန္းခ်ီသမားေတြအတြက္ ဆရာစြဲမထားဘဲ မ်ားမ်ားေလ့လာ၊ မ်ားမ်ားေရးဆြဲၾကဖို႔ တုိက္တြန္းခဲ့သလုိ ျမန္မာျပည္ပန္းခ်ီေလာကရဲ႕ လက္ရွိအေျခအေနကုိ သူျမင္သေလာက္ ခုလုိ ေျပာျပတယ္။
ျမန္မာျပည္ပန္းခ်ီေလာကက လက္ရွိမွာ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းစီကြဲေနတဲ့ pizza လုိျဖစ္ေနတယ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ျမင္တယ္။ အမွတ္တမဲ့ၾကည့္ရင္ အ၀ုိင္းတစ္ခုတည္းလုိျဖစ္ေနၿပီး ေသေသခ်ာခ်ာသိရင္ေတာ့ pizza လုိ အစိတ္ေလးေတြ ကြဲေနတယ္။ ပန္းခ်ီေရးတဲ့လူေတြက performance, installation ေတြကုိ အလကား ပန္းခ်ီမေရးတတ္လုိ႔ လြယ္တာလုပ္ေနၾကတာလုိ႔ ေျပာသလုိ၊ performance သမားတခ်ိဳ႕ကလည္း ပန္းခ်ီသမားေတြကုိ ပုိက္ဆံအတြက္ပဲ ေရးေနၾကတာ၊ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ခုထိ canvas ေပၚေရးေနၾကတုန္း ပဲလား စသျဖင့္ အထင္ေသးစကား ဆုိတတ္ျပန္တယ္။ ပန္းခ်ီေလာကတစ္ခုလံုး တုိးတက္ဖို႔ဆုိရင္ အားလံုးသင့္ျမတ္ၿပီး လက္တြဲလုပ္ကုိင္ ဖုိ႔ လုိမယ္။ လက္ရွိေတြ႔ေနရတဲ့ အခက္အခဲေလးတစ္ခု ေျပာျပခ်င္တယ္ဗ်။ World Economic Forum နဲ႔ YGL(Young Global Leader)အစည္းအေ၀းမွာပါတဲ့ လူ ၃၀၀ထဲက အေယာက္ ၂၀ က ပန္းခ်ီနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ဟာေတြကုိ စိတ္၀င္စားၾကတယ္။ အဲဒါနဲ႔ ျမန္မာျပည္မွာ အစည္းအေ၀းတစ္ခုအေနနဲ႔ River gallery ရယ္၊ ကၽြန္ေတာ့္KZL gallery မွာရယ္ လုပ္တယ္။ ပန္းခ်ီဆရာေတြဖိတ္ေတာ့ သူနဲ႔ သူနဲ႔က အေစးမကပ္ဘူး၊ သူနဲ႔သူနဲ႔ကေတာ့ အဆင္မေျပဘူး ဆုိေတာ့ ႏွစ္ဖြဲ႔ကုိ ေသခ်ာခြဲၿပီး ႏွစ္ေနရာစီစဥ္ရတယ္။ အဲဒီလုိအစည္းအေ၀းဆုိ စကားမ်ားတတ္ၾကတယ္မဟုတ္လား။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ YGL က ပန္းခ်ီစာအုပ္ေတြလွဴခ်င္တယ္တဲ့ ဘယ္မွာထား ရင္ေကာင္းမလဲ၊ ပန္းခ်ီဆရာအားလံုးနီးပါး အလြယ္တကူ ၾကည့္ႏိုင္မယ့္ေနရာဘယ္မွာရွိမလဲ၊ ပန္းခ်ီပန္းပုေက်ာင္းလား၊ ပန္းခ်ီပန္းပုေကာင္စီလား၊ တျခား gallery တစ္ခုခုလား….။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ ပန္းခ်ီဆရာေတြအားလံုး ၀င္ထြက္သြားလာႏုိင္တဲ့ေနရာ တစ္ခုခုရွိေစခ်င္တယ္။ ဒီကိစၥက ေဆြးေႏြးရင္ အရွည္ႀကီးျဖစ္သြားလိမ့္မယ္။ ခုေနာက္ပိုင္းျမန္မာျပည္တုိးတက္ေျပာင္းလဲလာတာနဲ႔အတူ တျခားတုိင္းျပည္ေတြကေန ျမန္မာပန္းခ်ီကုိ စိတ္၀င္စားလာၾကၿပီး ေစာင့္ၾကည့္ေနရာတာေတြလည္း ရွိၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္ပန္းခ်ီေလာကကုိ ဗီယက္နမ္းပန္းခ်ီေလာကလုိ ျဖစ္သြားဦးမယ္ဆုိၿပီး စိတ္ပူေနၾကတာလညး္ ရွိတယ္။
ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ဆႏၵကေတာ့ ပန္းခ်ီကိုစိတ္၀င္စားတဲ့ပရိသတ္ေတြ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တုိင္းျပည္မွာ မ်ားမ်ားရွိလာေစခ်င္တယ္။ အက်ိဳးအျမတ္မၾကည့္ဘဲ ပန္းခ်ီစာအုပ္စာေပ မဂၢဇင္းေတြ ထုတ္ေ၀ေစခ်င္တယ္။ ခု ပန္းခ်ီစာအုပ္ကနည္းေတာ့ ပန္းခ်ီအေၾကာင္းမသိ၊ ပန္းခ်ီအေၾကာင္း မသိ၊ မဖတ္ခ်င္ၾကလုိ႔ ပန္းခ်ီစာအုပ္ေတြမထုတ္ နဲ႔ သံသရာလည္ေနတယ္။ သာမန္လူတန္းစားေတြ ပန္းခ်ီအႏုပညာကို စိတ္၀င္စားေအာင္ စည္းရံုးယူဖုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလံုးမွာ တာ၀န္ရွိတယ္၊ ျမန္မာျပည္မွာ ပန္းခ်ီစာအုပ္ေတြမ်ားမ်ားထုတ္ၾကေစခ်င္တယ္။ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုး တျခားတုိင္းျပည္ေတြမွာလုိ ပန္းခ်ီျပပြဲေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာလာၾကည့္ၾကေစခ်င္တယ္။
ပန္းခ်ီခင္ေဇာ္လတ္ဟာ ျမန္မာျပည္မွာ ျပပြဲ ၃၀ေက်ာ္ျပသခဲ့သလုိ ျပည္ပမွာလည္း ျပပြဲေပါင္း ၂၀ေက်ာ္ ခင္းက်င္းျပသခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ၂၀၁၃၊ ဇြန္ လကုန္နဲ႔ ဇူလုိင္လဆန္းမွာ သူ႔အစ္ကို စုိးစုိး(လပြတၱာ)နဲ႔ duet show တစ္ခု ဘယ္လ္ဂ်ီယမ္မွာ လုပ္မယ္လုိ႔ သိရတယ္။
Without a fixed idea man, Khin Zaw Latt
His name is Khin Zaw Latt was born in 1980. His parents are U Thein Han and Daw Than Than. He is youngest son of six members of his family. His brother Soe Soe (Latputter) is also an artist. He was very strongly insterested in painting since he was young. After 10th Standart, he attended in Yangon University of Culture and then graduated in 2002. His brother Soe Soe helped him to prosper more knowledge for his artist life. He was certainly satisfied with art, didn't know what about success.
He likes many kinds of art by all of Myanmar artists. Especially Artist Sein Myint, who creates gold embroidery in Myanmar and American artist Jeff Koons's contemporary art.
He Loves to use acrylic more than other mediums. He doesn't like to have a fixed idea. He wishes to paint one or two subjects as his emotion, again and again. He exhibited the new series in Hong Kong from 22nd May to 23rd June in this year.
Most of the audience of Hong Kong Knows very well to go and see the art exhibitions, not the same Myanmar audience. He doesn't think about feed-backs from all of audience.
KZL gallery was opened in 2nd Feb 2012, display daily the paintings of his closed-friends, Myanmar well known artists. Sometimes, display group fund raising art shows to donate, for some places, there are really needed help.
He wants to message to new art generations, study and paint more and more everyday.
He considers about Myanmar art field, looks like pizza in splinters. The performance artists think about the creation of some painters, they make art for getting money.
Also the painters think about making performance, the performance artists going easy way coz they cannot create paintings.
In Myanmar, no have art magazine and journals, no art big culture centre every artist need to observe about art. He said that. He and his brother will exhibit duet art show on the last week of July, in Belgium, soon.
Junio
(Living Fashion Magazine, July, 2013)
1 comment:
လာဖတ္္သြားတယ္
က်မလည္း ဘာကိုမွ အေသဆုပ္ကိုင္မထားလိုဘူး
Post a Comment